Recenze: Castlevania Bloodlines

Píše se březen roku 1994 a majitelé Segy Megadrive, dopusud ochuzeni o jakoukoli hru z dnes již kultovní série Castlevania, se konečně dočkají vydání nové Castlevanie: Bloodlines od společnosti Konami, která bude vydána exkluzivně pouze pro tuto konzoli. Zatím mohli pouze u šťastnějších kamarádů vlastnících Nintendo SNES smutně pokukovat, jak hrají skvělou Super Castlevanii IV.

Těm šťastnějším, kterým bylo umožněno si zahrát, byla většinou tato možnost po krátké chvíli odebrána, s prostým odůvodněním ve stylu – “vůbec to neumíš, nedá se na tebe dívat, takhle nikam nedojdeme, dej to sem“.

Jednotlivé verze se vzájemně liší

Hráčské modlitby a ronění slz nad neexistujícím Castlevania titulem pro 16-bitovou Segu byly společností Konami konečně vyslyšeny. Koncem března je v Evropě a Austrálii vydána PAL verze nesoucí název Castlevania : The New Generation. Důvodem pro jiný název je skutečnost, že používaní slova blood v názvech her je v této době v daných regionech zakázáno. Ovšem změny nepostihují pouze název, ale i zesvětlení celé hry, cenzuru krve, drobné úpravy vizáže nepřátel, lokací a pár jiných animací. Za zmínku stojí ještě o něco menší rychlost hry než u ostatních verzí, což bylo pravděpodobně způsobeno nižším snímkováním. V Japonském regionu je hra vydána pod názvem Vampire Killer, která se podstatně odlišuje pouze celkovou nižší obtížností hry, password systémem a drobnou obličejovou feminizací hlavních charakterů v intro sekvencích.

Takže jak už tak bývá zvykem, nejlépe ze souboje různých variací hry vychází Americká NTSC verze hry Castlevania : Bloodlines.

Castlevania aneb Drákula v hlavní roli

Příběh hry je překvapivě situován na začátek 20. tého století. Odehrává se v období ke konci první světové války v roce 1917. Evropa je ve válce, všudypřítomné násilí a chaos nahrávají hraběnce Elizabeth Bartley, při spřádání jejího ďábelského plánu na znovuoživení samotného Draculy. Spojuje tedy své síly s temnou čarodějkou Droltou Tzuentes, které vděčí za svojí reinkarnaci. Společně se vydávají na pouť napříč celou Evropou. K oživení Draculy budou potřebovat získat pomoc maxima temných sil. Čeká je nelehký úkol, který jim ovšem neplánují ulehčit ani dvojce lovců upírů a nerozlučných kamarádů John Morris a Eric Lecarde.hlavni charaktery

Po krátkém intru, máte možnost si v options vybrat obtížnost (easy, normal) a počet životů 1-5. Po úspěšném dohrání na obtížnost normal, se ještě odemyká obtížnost expert. Tento díl Castlevanie přináší novinku v podobě separátního tlačítka, sloužícího pro použití sekundární zbraně a plně tak využívá třítlačítkový Megadrive joypad, což považuji za skvělé vylepšení, které mohlo přijít už o něco dříve. Po spustění nové hry, jste vyzváni k výběru jednoho ze dvou hratelných charakterů, což je prvek v sérii Castlevania dosud nevídaný.

l1 vlk

Postavy v Castlevania Bloodlines jsou zajímavé

První postavou je již zmiňovaný John Morris. Původem pocházející z Amerického Texasu, narozen 12. 12. 1895. Jedná se o syna Quincyho Morrise, který roku 1897 zabil samotného Draculu, zaplatil za to ovšem daní nejvyšší – svým životem. Zároveň se jedná i o potomka klanu Belmontových, klanu jenž lovil upíry dnem i nocí po dlouhá staletí. John je prototypem klasického CV herního stylu. Vybaven vampire killerem – notoricky to známý bič (magic whip) z předchozích dílů. Vampire killer má o něco větší poškození, než Ericovo kopí, ale zase není tak svižný co do rychlosti útoku.

Navlečen do vysokých bot, džín a hnědé vesty přes bílé triko, působí sice trochu komicky, ale jakožto reprezentat Texaského vidlák stylu, by si zcela jistě neutrhl ostudu ani na lokální přehlídce vidlácké módy v rodném Texasu. John je v podstatě představitelem klasického herního stylu z předchozích Castlevanií a stává se tak jasnou volbou, pro všechny vyznavače předchozích dílů.

main screen

Bičem ve stoje svede šlehat pouze vodorovně, ale ve skoku to zvládá do všech stran. Jeho jedinou speciální schopností je zachytit se bičem za strop a zhoupnout se jak Indiana Jones za mlada, což mu umožňuje se dostat do míst, pro jeho kolegu nedostupných. Bohužel alternativních cest není tolik a průchod většinou levelů, tak zůstavá pro obě postavy stejný.

A zase ti Belmontové

Druhá postava Eric Lecard – narozen 3.5. 1892 ve Španělské Segovii je stejně, jako John propojen s Belmontskou linií. Lovcem upírů se stal, krátce poté co zlomyslná Elizabeth Bartley, proměnila jeho přítelkyni Gwendolyn v upírku. Vyzbrojen Alucardovo kopím, které Alucard (Draculův syn) svěřil Lecardovic rodině za účelem potírání zla, již kdysi dávno. Eric, ze Španělska navyklý na slunečné podnebí, vstupuje do boje poměrně nalehko. Zarážející zelené vlasy, doplňuje červeno-fialový plášť nad kolena. Jestli pod ním má nějaké spodní prádlo, nebo preferuje skotský styl – zůstává záhadou. Každopádně nesnese, když mu fouká za krk. Takže se raději vybavil modrým šátkem, sahajícím až do půlky zad. Plážové sandále se nekonají a raději se vybavil, taktéž vysokou obuví jako kamarád Eric.

l2 eric

Alucardovo kopí nemá sice tak vysoké poškození jako vampire killer, ale plně to vynahrazuje rychlejší útok, delší účinná vzdálenost i možnost úderu do všech směrů. První speciální schopností je mega skok, udělující poškození všemu v trajektorii letu. Pak ještě zvládne rychle roztočit kopí okolo své osy, což mu umožňuje velice svižně vykrývat útoky z více stran. Takže, jak asi tušíte průchod hry s touto postavou je o dost lehčí, než s Johnem.

Po výběru postavy, již stojíte před Draculovým hradem v Rumunsku. V důvěrně známé lokaci začíná první level. Ovšem na rozdíl od předchozích dílů, toto nebude jediná lokace, v které se celý děj odehraje. Dle mého je to vítaná změna.

predhradem

Zbraně a jiná udělátka

Výběr sekundárních zbraní se v tomto díle zužuje pouze na bumerang, sekeru a svěcenou vodu. Je to však kompenzováno možnostmi upgradů jak primární, tak i sekundární zbraně. Pokud máte hodně krystalů, které v tomto díle vyměnily klasická srdíčka, vyvstává možnost použít více sekundárních zbraní najednou, což stojí okolo pěti krystalů na jedno použití. Takže při tomto módu použití, krystaly ubývají opravdu rychle, ale poškození které jste v krátkém čase schopni rozprostřít na velkou plochu je opravdu extrémní, takže se vyplatí krystaly šetřit a využít je proti tužším bossům. Těch ve hře potkáte poměrně dost.

V easy obtížnosti je hodně mid-level bossů vynecháno, ale na úrovně normal a expert (tato obtížnost se odemkne po dohrání hry na normal) se setkáte v každém levelu s jedním až dvěma bossy a ještě finálním bossem na konci každého levelu. Final bossové nejsou nijak speciálně obtížnými soky a většinou po krátké chvíli objevíte jejich vzorec chování a snadno je zdoláte, vyjímkou je jen finální souboj s Draculou, který je poměrně obtížný. Aby toho nebylo málo musíte si ve finálním levelu, zopáknout souboj se všemi předchozími bossy. Co se týče herního zvěřince – hlavy medůs a netopýři, bohužel nechybí a zase vám budou otravovat život.

Potvor zde není málo, od nespočtu různých variací kostlivců, přes létající oka, minotaury, co si na vás utrhnou kus sloupu, jako kdyby to bylo páratko, až po hodně nepříjemné létající čarodějky na koštěti, co po vás hází podivné skřety, či vojáky s rotačním kulometem. Bestiář je tedy hodně zdařilý a za těch pár levelů, které vás ve hře čekají, se rozhodně neomrzí.

l2 vez

Cesta po Evropě

Po dohrání prvního levelu, který není nikterak obtížný, zjišťujete příjemnou skutečnost. Hra se neodehrává, pouze v prostředí Draculova hradu v Rumunsku. V této Castlevanii, procestujete pěkný kus Evropy. Čekají vás ikonické lokace, jako šikmá věž v italské Pise, palác Versaille ve Francii, továrna na zbraně v Německu, svatyně Atlantis v Řecku a na závěr také smyšlený hrad Proserpina ve Velké Británii.

Bystřejší jistě napočítali do šesti a říkají si, ale to je nějak málo levelů? Nezbývá, než souhlasit, opravdu tento díl Castlevanie je oproti starším kolegům poněkud krátký. Snaží se to sice zachránit limitovaným počtem continues, což vás nutí hrát hru znova od začátku, ale password systém vám vyhodí heslo po každém levelu, takže když se vám podaří udržovat si dobrý počet životů, tak nemusíte začínat úplně od začátku.

Expert obtížnost s sebou přináší alternativní konce příběhu a obtížností je to tak klasická Castlevanie, na kterou jsme zvyklí. Takže se rozhodně najdou důvody, proč tuto hru dohrát vícekrát. Pokud jste nikdy žádnou CV hru nehráli, myslím si že tento díl, je ideálním kandidátem na vyzkoušení, obzvlášť pokud jste na tuto sérii zanevřeli z důvodu vysoké obtížnosti.

l5

Zdařilé zpracování

Co se týče grafické stránky hry – jedná se, až na pár podivně vypadajících efektů, o hodně zdařilé dílo, které ze Segy Megadrive v mnoho aspektech ždímá úplné maximum a přichází i s několika do té doby nevídanými efekty, jako například rotující věž v Pise, nebo zrcadlové sekce ve finálním hradu.

Soundtracku se toho nedá mnoho vytknout a již od prvních momentů se vám hudba vpije pod kůži a osobně se často přistihnu, že si pobrukuju do rytmu společně s hrou. Bloodlines se tak stává velice důstojným konkurentem i pro Super Castlevanii IV a Rondo of Blood. Nevyznává sice klasický styl shodný pro výše uvedené tituly, ale vynahrazuje to nepopiratelnou invencí v rámci série a novými in-game prvky.

l5 motyl

Všem fandům CV série, kterým tato hra utekla, rozhodně doporučuji se k ní vrátit a těm kterým se nikdy Castlevanie nelíbila, bych doporučil, aby tomuto dílu dali šanci a pokud jen trochu mají v lásce akční side-scrollery, tak téměř jistě si tuto hru zamilujete.

Castlevania se shání těžko

Pokud byste se chtěli poohlédnout po originálce hry Castlevania: Bloodlines, asi moc nepotěším. Jedná se o poměrně vzácnou hru a cena cartridge se pohybuje okolo 1 – 2 tisíc korun. V případě kompletního boxu s manuálem může cena atakovat hranici 10 tisíc korun. Nejlevněji tedy vychází EU verze The New generation, kdy samotnou cartridge pořídíte i do pětistovky.

Možností pro ty, kteří nemohou hru sehnat, mohou být emulátory. Těm jsme věnovali celý článek!

l6 final fight

Verdikt – 89/100