Letem Retrosvětem část 2. – Sega

V minulém díle téte série článků věnované historii herní konzolí a jejich producentů jsem se věnovali japonskému hernímu gigantovi Nintendo. Dnes se podíváme na to jak to bylo s jedním s jeho největších konkurentů, společností Sega.

V roce 1940 vznikla Japonská firma s názvem Standard Games, později známá pod názvem, který je nám bližší Service Games zkráceně Sega. Tohle jméno si přivlastnili potom co se sloučili s Rosen Enterpises v roce 1964, kdy taky přesídlili do Tokia a netrvalo dlouho a vydali jejich první celosvětový hit ve formě simlátoru ponorky s názvem Periskope. O 19 let později Sega vydala jejich první herní konzoli, SG-1000, a také první 3D arkádu s názvem Suborc-3D. Ten samý rok sega vydala jejich první hru na optickém nosiči (Laser disc nebo LD) Astron Belt.

Premiera wydania Sega Mega Drive Mini opóźniona | Gaming Society

Konzolové války

Ačkoliv si Sega vedla poměrně dobře a to převážně v Japonsku a udělala si tam poměrně dobré jméno, tak tady stále byl jeden obrovský konkurent na videoherním trhu s názvem Nintendo. Tento videoherní gigant s jejich největším esem jménem Mario dominovalo hernímu a konzolovému trhu. Říkalo se že nintendo vlastnilo přibližně 90% herního trhu a zbylých 10% procent bylo rozděleno mezi ostatní společnosti mezi které patřila i Sega. Ta to však měla v plánu to změnit.  Sega se rozhodla že najme Michaela Katze jako prezidenta Segy v americe, protože aby mohla pořádně konkurovat Nintendu musela se začít soustředit i na západ. Sega proto vydává novou konzoli Sega Mega Drive. Michael Katz využil také toho že mu Sega dala svolení udělat cokoliv bude chtít aby prosperovala a vytvořil 4 bodový plán k úspěchu. Změnil název této konzole a v americe ji vydali pod názvem Sega Genesis která nastartovala raketový vzestup Segy na americkém trhu.

Potřebovali taky nějakého maskota stejně jako mělo Nintendo Maria, proto vymysleli hru s jehelnatou myší jménem Sonic kterého ale později přejmenovali na Ježka Sonica (Sonic the Hedgehog). Michael také změnil způsob prezentování v médiích a vznikla slavná hláška “ Sega does what Nintendon’t (Sega dělá to co nintendo ne). A jako finální bod byla zlevnit konzoli na 400$ a k ní přidat zdarma cartridge se Sonicem. Tahle taktika vedla k prodeji dalších 15 milionů jednotek. V roce 1992 sega převálcovala Nintendo v prodejích a oproti roku 1989 kdy měla 800 milionů dolarů v prodeji na 3.6 miliardy dolarů v roce 1993. 

File:Sega Genesis (TFA).png - Wikipedia

Pád

Sega poté ale vydalo přídavek Sega CD ke své konzoli Sega Genesis kterou jste museli mít koupenou aby jste mohli využívat tenhle přídavek. Mohli jste na tom poslouchat muziku a nebo hrát nove Choose your adventure (vyber si vlastní dobrodružství) her ve kterých byly živě nahrané záběry, ale místo toho aby se Sega začala zaměřovat na nové inovativní hry co by přitahovaly nové zákazníky, tak se raději zaměřovali na tohle zařízení. Zařízení Sega CD taky trpělo kvůli špatné publicitě, protože po té co vydali Live action hru Night trap kde sledujete skrze kamery dům ženy kterou se snaží unést ninja upíři, byli obvinění z podporování násilí na ženách a že by se tyto hry neměli dostat do rukou dětí. Segu to docela dost ranilo  a to i na vydání jejích nové konzole Sega Saturn která už podporovala i funkci online hraní a byla technologicky pokročilá ale i složitá, což znamenalo pro vývojáře větší výzvu a obtížnější práci. Také stála 400$ což bylo docela drahé na konzoli která ještě neměla ani vydané žádné hry.

V tomto časovém období se také ale vyskytl nový vyzyvatel jménem Sony. Ten si také chtěl ukousnout kousek z videoherního tohoto trhu. Sony vydalo svoji první konzoli se jménem PlayStation, která už zvládala vykreslovat 3D grafiku, zatímco Sony se převážně zaměřovalo na hry ve 2D. PlayStation stál pouze 299$ dolarů což bylo o 100$ méně než Saturn. Hráči měli jasno. Sega se ještě pokoušela situaci zachránit v roce 1998. Vydala konzoli Sega Dreamcast a začala rozvíjet internetové hraní, to ale opravdový boom zažilo až Xbox Live. Místo toho aby se zaměřili na rozšíření her na jejich konzole. I tak se Dreamcast prodával poměrně dobře. Během prvních 4 dnů se prodalp zhruba 372 000 jednotek. Sega ale svým špatným rozhodováním ztratila si 200 milionů dolarů během posledního roku života Dreamcastu. A vypuštění nové Play Station 2 věci jenom zhoršilo. Byl to poslední hřebíček do rakve Segy, která přiznala svou porážku a začala se zaměřovat hlavně na vývoj her na všechny populární platformy a herní automaty. 

Znovuzrození ?

Ačkoliv už byly nějaké zvěsti o tom že Sega dělá na další konzoli tak nic nebylo oznámeno a dvě dekády v konzolové sféře o ní nebylo ani vidu ani slechu.

Píše se však rok 2020 a retro console jsou na vzestupu. Kousky jako Polymega jsou mokrý sen každého, kdo by si chtěl do obýváku dít všechny retro konzole, aby mohl hrát své staré hry co má na CD, nebo třeba Evercade což je prakticky takový malý přenosný herní automat se hrami jako je Pacman atd. Sega nejspíše ucítila šanci že by se mohla vrátit do hry a oznámila svoji novou konzoli se jménem Genesis Mini a v březnu ji ukázala. Tato miniatura  Segy Genesis obsahuje 40 legendárních her a je připravená jenom připojit a hrát. Může tohle znamenat že se chce Sega vrátit ke své zašlé slávě ? Nebo zůstane u vyvíjení her?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

%d blogerům se to líbí: